Skip to main content

Тенденции: "Farmer and Style" *


Това всъщност е темата на една изложба, изследваща новото увлечение на холандските дизайнери към живот на село, но тя е само едно от явленията, показващи ясно оформяща се тенденция за изместване на вниманието на дизайнерите от големите брандове към селското стопанство. Колкото и да звучи изненадващо, тази тенденция си има своя логика – финансовата криза и грижите за екологията доведоха до преосмисляне на нашето съществуване в големите градове, където предизвикателствата и стресът непрекъснато нарастват. От друга страна, с напредване на информационните технологии хората се освободиха от необходимостта да живеят в града, за да бъдат близо до работното си място. А движението за ‘бавно хранене’ помогна да се отмести фокуса от екзотичните и непознати храни в посока към местните и сезонни храни. Забравени зеленчуци и регионални рецепти се преоткриват, а тази настройка на мисленето се разпространява и в други сфери на живота ни и ‘забавянето’ става една желана идея.


Стремежът към ‘озеленяване’ на градската среда и урбанизиране на провинцията вероятно постепенно ще доведат до заличаване на границите между двете. Вероятно все по-често хората от града ще предпочитат да отглеждат свои продукти за храна и да живеят във ферми. Вече са известни много такива случаи, а това кара дизайнерите и архитектите да реагират със съответните продукти и решения.

Като първи опит да разбере и очертае характериситиките на това движение холандската Designhuis (‘къща на дизайна’) в Eindhoven oт 7 август до 27 септември тази година организира изложбата Farmer and Style – Фермер и стил, за да изследва един нов начин на живот, при който хората се включват като неразделна част от екологичния цикъл, интегрирани в цялостния процес. Целта е чрез проекти и продукти на известни дизайнери, архитекти и художници да се покаже как глобализацията, нарстването на населението и търсенето на устойчив начин на живот водят до концепции като вертикалното фермерство и дизайнът играе важна роля в изграждането на такива системи.

Един от участниците в тази изложба и автор на концепцията за вертикалното фермерство - Frank Tjepkema беше в София през месец юни тази година като един от лекторите на международния Next Identity (следваща идентичност) Forum по време на първата за София Седмица на Дизайна. Още тогава той каза, че „Марките са новата религия на съвременността, но днес влиянието им започва да намалява – имаме да решаваме по-важни проблеми и  земеделието би могло да стане новата религия на бъдещето”. Тогава той разказа, че се интерсува от „идеята за самодостатъчност” – т.е. разработване на ферми, в които всички процеси са взаимосвързани , т.е. системи за начин на живот в селища, които могат да се самоосигуряват като се съобразяват с правилата екологичност и устойчиво развитие.
По време на самата изложба в Designhuis посетителите можеха да се радват на органични местни продукти в кафето, а всеки петък бе организиран пазар за органични продукти на площада.

Тази интересна тенденция се прояви и по време на есенното изложение в Париж - Maison et Objet, където се оказа, че дизайнерите са в плен на движението за отглеждане и консумиране на домашни продукти. Бяха показани впечатляващ брой проекти със селско-стопанска тематика, включително и подвижен контейнер за отглеждане на зеленчуци, направен от рециклируем текстил.
А актуалността на движението за местно отглеждани хранителни продукти пролича съвсем ясно когато лехите със зеленчуци в Белия дом успяха да засенчат президентската розова градина.

-------------

Това е оригиналният текст на моя статия, публикувана през м. Октомври т.г. в сп. "Наш дом"

Comments

share

"Like movie directors, designers are the keepers of the vision and build the interdisciplinary teams that are needed to achieve it”

Paola Antonelli

Popular posts from this blog

My home is my fortress, my office, my gym ...*

 Undoubtedly, 2020 will go down in history as the year in which (almost) we all moved our workplace home. The world we live in, and with it the world of design, is changing at a dizzying rate. And all together we are trying to catch up with the changes, each one in his own way. We learn to live mostly online, while rediscovering some abandoned ways of communicating, such as walking and long phone conversations or communicating in a very small circle. In recent months, we had also to get used to an unexpected development of one of the major global trends - from living in a globalized to living in a local, microworld. With periods of forced closure, our home has become a refuge from the uncertain world outside and a stage for all activities in everyday life. It is no longer a place to cross, but a "base camp". We have learned to appreciate again the importance of the home environment, the yard, the balcony and the garden. And we quickly had to think about what we like in our ho

Supersalone shows what the international furniture fair should look like in the future *

 * A translation of my article in "More for the house" photo Temenouzhka Zaharieva After more than a year of restrictions due to the pandemic, which excludes any exhibitions, trade fairs and events, and after several delays, the largest international event dedicated to furniture and interior design - the Milan Fair, although on unusual dates, is a fact. Supersalone , the special event of Salone del Mobile  curated by Stefano Boeri took place from 5 to 10 September 2021.  It proposed a new interesting format that shows what the international furniture fair should look like in the future - with a sustainable design, prevailing digital information, and a holistic approach. In just a few months, Salone del Mobile.Milano managed to organize and hold its special event, which gives hope for a fresh start. Of course, it was limited to the first four of the 24 pavilions at Fiera Milano, where 1,900 projects of almost 69,000 square meters were displayed. But this was actually the goal

Inspiration From the Coming Up Salone

As President Maria Porro says in an interview for Stylepark, Salone del Mobile is not just an international furniture trade fair, but a catalyst as well... it makes us think about the direction furniture design needs to take in the future." So, let's have a look at some inspiring new designs that I think may be a sign for that direction.  Art Deco and desire for luxury seem to be back again along with the global trend for real sustainability. Pacific is the continuation of a design process begun in 2010 with the iconic Redondo collection by Patricia Urquiola for Moroso: Soft lines and curves everywhere, too. Ditre Italia | Clip bed GIULIA , a new kitchen, completely handmade with a very high component of technology and home automation, design by Luca Mattoni who "wanted to take the kitchen concept even further, conceived as a design object capable of changing the face of the environment in which it is located. A kitchen that reinterprets the standard idea of ​​how this